Галузеве машинобудування
Постійний URI для цього зібранняhttps://repositary.knuba.edu.ua/handle/987654321/1237
Переглянути
Документ Features of tire tread wear by rolling(Кропивницький: Центральноукраїнський національний технічний університет, 2023-05-24) Balaka, Maksym; Palamarchuk, Dmytro; Mishchuk, DmytroWear is a more complex process than external friction and is the result of the combined effect of physicochemical and mechanical processes that occur in the surface layer of the tire in contact with the supporting surface of the movement. The prevention task of premature wear and tear of tires is complex and involves the ability to determine their types, as well as unmistakably define the cause of each tire tear. Tire tread wear can occur by different mechanisms depending on the operation conditions: abrasive, fatigue, by rolling. At the same time, the total intensity of wear is determined by the ratio of individual types. Wear indices can change significantly when operating conditions change. Rolling wear is of particular interest, since this mechanism is realized for highly elastic materials and, in principle, cannot be observed in the friction of solid elements or solid rubbers. The wear mechanism by rolling is the highly intensive type. The pneumatic tire turns out to be short-lived if such a wear mechanism is realized.Документ Investigation of vibration machine movement with a multimode oscillation spectrum(2017) Nazarenko, Ivan; Gaidaichuk, Viktor; Dedov, Oleg; Diachenko, OleksandrTrends in the development of the construction industry are aimed at reducing the cost of energy resources with high quality of technological processes. In particular, the process of compacting mortars is one of the most responsible, since the future strength of the structure and the durability depend on it. In the process of wide application of the technology of frame-monolithic construction, the problem of forming large-sized products arose.Документ Механізм втомного зносу протектора пневматичних шин(Рівне: НУВГП, 2020-11) Балака, Максим; Паламарчук, Дмитро; Новохацький, ПетроКочення колеса з пневматичною шиною по опорній поверхні за різних режимів роботи обов’язково супроводжується явищем проковзування протектора шини відносно опорної поверхні, що суттєво впливає на тягово-зчіпні властивості рушія, знос та довговічність протектора шини. Однак знос протектора є складним процесом за зовнішнє тертя і є результатом впливу фізико-хімічних та механічних процесів, що відбуваються в контакті пневматичної шини з опорною поверхнею. Завдання попередження передчасного зносу і руйнування шин є складним та пов’язано з умінням визначити їх види, безпомилково виявити причину кожного руйнування шини. Для пневматичних шин, встановлених на транспортних засобах, найбільш характерним є втомний знос протектора.