Психологічні чинники самореалізації особистості в освітньому процесі

Вантажиться...
Ескіз

Дата

Заголовок журналу

Журнал ISSN

Назва тому

Видавець

Наукові перспективи

Анотація

У статті розглянуто проблему самореалізації особистості як складного багатовимірного психологічного феномена, що має особливе значення в умовах сучасного освітнього процесу. Самореалізація визначається як динамічний процес розкриття внутрішнього потенціалу людини, її здатності до самопізнання, самодетермінації, усвідомленого вибору цілей і засобів власного розвитку. Наголошується, що освітній простір виступає середовищем, у якому відбувається становлення особистісної автономії, розвиток суб’єктності, формування смислів і ціннісних орієнтирів. Визначено основні психологічні чинники самореалізації особистості, зокрема: мотиваційно-смислові (внутрішня мотивація, потреба у саморозвитку, пошук смислу, установка на досягнення), когнітивні (самопізнання, рефлексія, усвідомлення власних здібностей, планування життєвих цілей), емоційно-вольові (емоційний інтелект, самомотивація, стресостійкість, здатність до саморегуляції), ціннісно-світоглядні (система життєвих цінностей, моральна відповідальність, усвідомлення власної місії), соціально-психологічні (підтримка з боку освітнього середовища, позитивна комунікація, психологічна безпека). Особливу увагу приділено ролі цифрових чинників, які зумовлюють розвиток цифрової саморегуляції, критичного мислення та здатності до ефективної діяльності в онлайн-середовищі. Підкреслено, що ефективна самореалізація у процесі навчання забезпечується поєднанням внутрішніх ресурсів особистості з психологічно безпечним і підтримувальним освітнім середовищем. Вона проявляється у здатності здобувача освіти до творчості, самостійності, рефлексії, а також у готовності брати відповідальність за власний розвиток і професійне зростання. Результати дослідження поглиблюють розуміння механізмів самореалізації в освіті та можуть бути використані для оптимізації психологічного супроводу здобувачів освіти.

Опис

Бібліографічний опис

Красильник Ю. С. Психологічні чинники самореалізації особистості в освітньому процесі / Ю. С. Красильник, І. М. Мороз // Перспективи та інновації науки : електрон. наук. журн. – Київ : Наукові перспективи, 2025. – № 10(56). – С. 1624-1638. - Бібліогр. : 45 назв.

item.page.endorsement

item.page.review

item.page.supplemented

item.page.referenced