Комунікативна компетентність майбутніх педагогів професійного навчання: умови формування й розвитку

Вантажиться...
Ескіз

Дата

Заголовок журналу

Журнал ISSN

Назва тому

Видавець

Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського

Анотація

У статті досліджено проблему формування й розвитку комунікативної компетентності майбутніх педагогів професійного навчання, що є ключовим складником їхньої професійної підготовки. Установлено зміст поняття «комунікативна компетентність майбутніх педагогів професійного навчання» як сукупність знань, навичок, умінь, досвіду та особистісних якостей майбутніх педагогів професійного навчання, які забезпечують ефективне спілкування в професійній діяльності, результативний обмін інформацією з учасниками освітнього процесу, ураховуючи специфіку професійного середовища, й охоплює такі компоненти: мотиваційний (готовність до комунікації та прагнення до професійного самовдосконалення), когнітивний (знання мовленнєвих стратегій, правил етикету, норм професійного спілкування), практичний (уміння ефективно взаємодіяти в різних професійних ситуаціях, використовуючи вербальні та невербальні засоби спілкування), емоційно-регулятивний (здатність до управління емоціями, емпатії та вирішення конфліктних ситуацій), а також уміння використовувати вербальні й невербальні засоби комунікації, інформаційно-комунікаційні технології та враховувати психолого-педагогічні аспекти освітньої взаємодії. Обґрунтовано педагогічні умови, що сприяють формуванню й розвитку комунікативної компетентності: залучення здобувачів вищої освіти до творчої комунікативної діяльності; використання потенціалу колективної та індивідуальної проєктної діяльності; використання сучасних ІТ з метою динамічного формування компонентів комунікативної компетентності; активізація самостійної роботи студентів з опанування комунікативної компетентності; залучення здобувачів вищої освіти до виконання ролей викладача в різних ситуаціях педагогічної взаємодії; забезпечення участі студентів у заходах з навчально-виховної діяльності, яку організовує студентське самоврядування; введення комунікативних ситуацій (кейсів), що відображають ситуації спілкування в побутовій, освітній, соціальній та професійній сферах; упровадження методів та прийомів, що передбачають систематичну рефлексію та коригування комунікативної компетентності; розвиток уміння й здібностей роботи з навчальним, науковим текстом іншими джерелами інформації; формування здатності особистості здобувача вищої освіти до усвідомленої саморегуляції в різноманітних обставинах майбутньої професійної діяльності. Розроблено механізми реалізації умов формування й розвитку комунікативної компетентності майбутніх педагогів професійного навчання.

Опис

Бібліографічний опис

Красильник Ю. С. Комунікативна компетентність майбутніх педагогів професійного навчання : умови формування й розвитку / Ю. С. Красильник // Вісник Кременчуцького національного університету імені Михайла Остроградського. – Вип. 1 (150). – 2025. – Кременчук : КрНУ, 2025. – С. 13-22.

item.page.endorsement

item.page.review

item.page.supplemented

item.page.referenced