Вип. 100

Постійний URI для цього зібранняhttps://repositary.knuba.edu.ua/handle/987654321/3247

Переглянути

collection.search.results.head

Зараз показуємо 1 - 10 з 18
  • Документ
    Змішаний варіаційний функціонал в задачах повзучості та пошкоджуваності стержнів при згині
    (КНУБА, 2018) Савін, О. Б.; Соболь, В. М.
    В статті розглядається варіаційна постановка задач повзучості та пошкоджуваності стержнів за умови їх згину. Метод розв’язання задачі засновано на сполученні покрокового інтегрування рівнянь стану повзучості і розв’язанням на кожному кроці часу варіаційної рівності. Надані числові результати досліджень на базі запропонованого методу розв’язку задачі повзучості та пошкоджуваності стержнів з різними видами закріплення їх країв. Зроблені висновки за отриманими результатами.
  • Документ
    Design solutions of optimal systems under action of dead and live mobile load
    (КНУБА, 2018) Kitov, Yu. P.; Verevicheva, M. A.; Vatulia, G. L.; Deryzemlia, S. V.
    The authors have considered the design of a three-span beam bridge of a given length under live load. The purpose of this study is obtaining an equally strong system, in which the maximum stresses in all elements are equal to the estimated ones. A few statically determinate and statically indeterminate systems have been considered to determine the optimal one. It has been proved that optimal solutions exist both in the set of statically determinate and indeterminate systems.
  • Документ
    Some aspects of modeling nonlinear behaviour of reinforced concrete
    (КНУБА, 2018) Barabash, M.
    The paper deals with some aspects of modelling the structures’ behaviour: the ‘engineering nonlinearity’ method; determining stresses on the basis of nonlinear dependences ‘stress-strain’. The ‘engineering nonlinearity’ method enables you to indirectly consider physical nonlinearity while computing by the standard method. The ‘engineering nonlinearity’ method enables you to consider physically nonlinear behavior of reinforced concrete section by iteration and step-type method. The method makes it possible to determine the stiffness parameters of the section. These parameters may be reduced because of the crack propagation, plastic strain in concrete and reinforcement. Concept of the method is described. Suggested method ‘engineering nonlinearity’ enables the user to consider stiffness distribution more accurately. This method is almost similar to standard methods of linear analysis, that is, it is possible to carry out analysis on all types of loads, compose DCF and DCL, analyse reinforcement. Comparison study for peculiar features of ‘Engineering nonlinearity’ method is performed. Analysis results for the test problem (based on engineering nonlinearity) are provided. Analysis results for the test problem shows some redistribution of forces and convergence of results obtained in ‘engineering nonlinearity’ method and in analysis with account of physical nonlinearity. This approach makes it possible to use the ‘engineering nonlinearity’ method for computing and modelling the erection process, analysis of panel buildings (platform joints), etc. The ‘Cross-section Design Toolkit’ module supports nonlinear analysis for a certain set of forces. The proposed methods for modelling and analysis of structures with account of their life cycle enable us to find out dangerous tendencies at the design, erection and further maintenance stage of the structure and to prevent the possible destruction both for separate structural elements and the object as a whole.
  • Документ
    Тестування збіжності МСЕ на задачах теорії пружності при використанні просторового криволінійного СЕ
    (КНУБА, 2018) Іванченко, Г. М.; Пікуль, А. В.
    В даній роботі наведено результати тестування методу скінченних елементів з використанням криволінійного просторового скінченного елемента на двох типах задач теорії пружності (рівновага товстостінного циліндра під дією зовнішнього та внутрішнього тиску, рівновага товстих плит з різними умовами закріплення) з різними параметрами та згущенням сітки дискретизації. Результати дослідження порівнюються з відомими аналітичними розв’язками, а також з розв’язками, отриманими іншими схемами методу скінченних елементів в ПК «ЛІРА-САПР» та ПК «SCAD Office».
  • Документ
    Про один алгоритм чисельно-аналітичного розв’язування плоских задач теорії пружності для областей неканонічної форми
    (КНУБА, 2018) Краснєєва, А. О.
    Дана робота присвячена побудові ефективного алгоритму для розв’язування плоскої задачі теорії пружності для областей певної форми (прямокутник, що з одного із боків обрізаний деякою кривою Г ) на основі узагальненого методу прямих.
  • Документ
    Раціоналізація параметрів залізобетонних анізотропних оболонок
    (КНУБА, 2018) Гапонова, Л. В.; Калмиков, О. О.; Гребенчук, С. С.
    Представлено постановку й реалізацію завдання щодо раціоналізації конструктивних параметрів залізобетонних конструктивно-анізотропних оболонок. За критерій для даної задачі обрано енергетичний принцип, згідно з яким із усього ряду можливих значень шуканих параметрів системи з постійним об’ємом матеріалу, числом зовнішніх і внутрішніх зв’язків потенційна енергія деформації (ПЕД) після перебудови досягне нижньої межі на раціональному поєднанні величин геометричних параметрів.
  • Документ
    Definition of the failure region of the oil tank with wall imperfections in combined loading
    (КНУБА, 2018) Bazhenov, V. А.; Lukianchenko, O. O.; Kostina, О. V.
    The stability of an oil reservoir with real imperfections of a wall under the joint action of axial compression and surface pressure is studied using a program complex of finite element analysis. To determine the permissible range of fail-safe operation of the reservoir, irregular imperfections of the middle wall surface are simulated as ratios of the buckling forms with different maximum amplitudes obtained in solving the problem of loss of stability by the Lanczos method. The stability of the shell with real and simulated imperfections of the wall is investigated using the nonlinear static problem by the Newton-Raphson method. Critical ratios of axial compression and surface pressure are determined to ensure overall stability of the reservoir wall. The region of failure on the stability of the oil reservoir with real imperfections is obtained.
  • Документ
    Invariant torus break-down in vibroimpact system – route to crisis ?
    (КНУБА, 2018) Bazhenov, V. A.; Pogorelova, O. S.; Postnikova, T. G.
    Chaotic vibrations of dynamical systems and their routes to chaos are interesting and investigated subjects in nonlinear dynamics. Particularly the routes to chaos in non-smooth dynamical systems are of the special scientists’ interest. In this paper we study quasiperiodic route to chaos in nonlinear non-smooth discontinuous 2-DOF vibroimpact system. The break-down of invariant torus or of the closed curve occurs just under the quasiperiodic route to chaos. Is it route to crisis? In narrow frequency range different oscillatory regimes have succeeded each other many times under very small control parameter varying. There were periodic subharmonic regimes − chatters, quasiperiodic, and chaotic regimes, the zones of prechaotic and postchaotic motion. The hysteresis effects (jump phenomena) occurred for increasing and decreasing frequencies. The observed chaos was the transient one.The chaoticity of obtained regime has been confirmed by typical views of Poincaré map and Fourier spectrum, by the positive value of the largest Lyapunov exponent, and by the fractal structure of Poincaré map. These investigations confirm the theory by Newhouse, Ruelle, and Takens who suggested a new bifurcation scenario where a periodic solution produces subsequently a torus and then a strange attractor.
  • Документ
    Нелінійна оптимізація топології просторових стержневих систем
    (КНУБА, 2018) Єгоров, Є. А.; Кучеренко, О. Є.
    Розглядається задача оптимізації топології просторової стержневої системи. Наведена модифікована напіввизначена задача математичного програмування, яка доповнюється додатковими інженерно-технічними критеріями, що висуваються до конструкції нормами проектування. Запропоновано алгоритм кусково-лінійної апроксимації, що дозволяє на основі площі перерізу стержня визначати необхідні для розрахунку геометричні характеристики, наведено алгоритм визначення форми перерізу стержня. Пропонується узагальнена схема розв'язання задачі оптимізації топології стержневої системи, наводяться приклади розв'язання оптимізаційної задачі для структурної плити.
  • Документ
    Напружений стан клейового з’єднання з поздовжнім дефектом
    (КНУБА, 2018) Курєннов, С. С.
    Переміщення елементів зовнішніх несучих шарів в поперечному напрямку вважаються рівними нулю. Задачу зведено до системи диференційних рівнянь в частинних похідних відносно поздовжніх переміщень шарів, яку розв’язано за допомогою методу відокремлення змінних. Розв’язана модельна задача. Показано, що відсутність клею вздовж бічної сторони з’єднання може значною мірою збільшувати напруження біля краю клейового шару.