Transfer of Innovative Technologies

Постійне посилання на фондhttps://repositary.knuba.edu.ua/handle/987654321/37

Переглянути

Результат пошуку

Зараз показуємо 1 - 2 з 2
  • Документ
    Програма реконструкції застарілого житлового фонду Києва: досвід, проблеми та перспективи реалізації
    (KNUCA, 2020) Плешкановська, А.
    Реконструкція застарілої забудови (як окремих будинків, так і забудови кварталів в цілому) є об’єктом численних наукових досліджень і проектних розробок. Але, нажаль, не зважаючи на значний накопичений теоретичний досвід, на відміну від інших країн, в Україні ця проблема так і не отримала реального практичного впровадження. В Києві перша Програма реконструкції була розроблена в 1996 році (виконавець -«КиївПроектРеконструкція») і вже на той час 4,0 поверхової житлової забудови перших масових серій було віднесено до категорії, що підлягає знесенню. В 2008 році на виконання Закону України «Про комплексну реконструкції…» Інститутом Урбаністики (м. Київ) була розроблена «Міська програма комплексної реконструкції кварталів (мікрорайонів) застарілого житлового фонду», Проте, нажаль, економічна криза 2008 2009 років унеможливила розгортання її реалізації. Катастрофічний технічний стан, випадки спонтанної руйнації застарілих будівель обумовив необхідність повернення до проблеми реконструкції застарілої забудови. На замовлення Департаменту будівництва та житлового забезпечення виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) в 2019 році розпочато розроблення нової «Програми комплексної реконструкції застарілого житлового фонду в місті Києві». Розроблення Програми включало три етапи (Рис. 1): підготовчий, дослідно-аналітичний та проектний. Виконавець І та ІІ етапів Роботи – Інститут Урбаністики (м. Київ); науковий керівник – Плешкановська А.М. При виконанні окремих розділів дослідно аналітичної частини підготовки Програми крім авторського колективу Інституту Урбаністики приймали участь науковці КНУБА, а саме: Устінова І.І., Кузнецова Д.С., Реутова О.Г, Бірюк С.П., Драпіковський О.І., Іванова І.Б.
  • Документ
    City Master Plan: Forecasting Methodology Problems (on the example of the Master Plans of Kyiv)
    (KNUCA, 2019) Pleshkanovska, A.
    The basic document for regulation of the settlement urban development is the Master Plan [1]. The legislative and regulatory framework for regulating the composition, content, approval and approval of this document is very extensive and is based on a broad basis of scientific research and practical experience of domestic and foreign specialists in this field. The larger the city, the more difficult it is to predict its continued existence. In this article the results of the analysis of historical-geographical, socio-demographic and legislative-normative aspects influencing the regulation of the city development issues (on the example of the historical and current master plans of the city of Kyiv) are covered. Also are outlined the peculiarities of the formation of the spatial organization of the city territory as a part of the master plans of Kyiv at different historical stages – prior the planning, the period of joining the Russian Empire, the Soviet and the present period. The evolution of models of spatial organization of the city territory is characterized. The master plans development periodicity is analyzed as well as a conclusion is made about the fallibility of the statutory requirement regarding the indefinite validity of the master plan of the settlement as a basic urban planning document. Population size (both actual and predicted) acts as a key indicator of settlement development. The article analyzes the dynamics of the population of Kyiv, identifies patterns of influence of positive and negative factors on this indicator, establishes faults between the actual and predicted population of Kyiv. The conclusion is made about the extreme complexity of forecasting the prospects for the development of urban systems. The reasons (accuracy of demographic forecasts, counter intuitive-ness of development of complex urban planning system, imperfection of legislative and regulatory base) of impossibility of full realization of master plans of settlements, in particular, of the city of Kyiv are considered. The recommendations on improvement of the legislative and normative base for development of settlements master plans are given. In particular, the return of the fixed term of the Master Plan, that does not exceed 20 years. The author's vision of promising directions of development and transformation of the spatial organization of the territory at the present evolutionary stage of its existence of the city of Kyiv is formulated. Namely – a cardinal complex reconstruction of the city.