Вип. 58

Постійний URI для цього зібранняhttps://repositary.knuba.edu.ua/handle/987654321/9457

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 2 з 2
  • Документ
    Експериментальне проектування як етап у формуванні основоположних засад архітектури промислових будівель
    (КНУБА, 2020) Житкова, Наталія Юріївна; Zhitkova Natalia
    У статті досліджено особливий зв'язок промислового підприємства та урбаністичного середовища, врахування певних особливостей розміщення підприємства в містобудівному середовищі, а також відповідні чинники архітектурно-будівельних схем модернізації виробництва для розуміння сучасного процесу реконструкції та реновації промислових об’єктів в історичному контексті. The topic of the article examines the special connection between an industrial enterprise and the urbanistic environment, taking into account certain features of the location of an enterprise in an urban planning environment, as well as the corresponding factors of the architectural and construction scheme of modernization of production to understand the modern process of reconstruction and renovation of industrial facilities in a historical context. In search of figurative plastic stylistic expressiveness, architects in the 1920s and 1940s drew attention to engineering structures, machines and units were placed outside, which already at that time became a visual carrier of iconic-shaped symbols of the aesthetics of industrial culture. Subsequently, during the period of new experimentation in the 60s and 70s, the volumes of the engineering infrastructure were included in the structure of the volumetric-spatial solution of the production environment as an element of compositional construction based on block-modules given by the technology. The revival of the modern synthesis of arts is talentedly embodied in the metallurgical enterprise "Interpipe": frescoes, volumetric compositions of the modern Danish artist - Olafur Eliasson have formed a modern industrial enterprise where almost classical heritage of the experimental period of the 60s-early 70s remained the basis and prolific area.
  • Документ
    Історичний контекст формування підприємства жорсткого технологічного режиму
    (КНУБА, 2020) Житкова, Наталія Юріївна; Zhitkova Natalia
    Дослідження дає змогу уявити історичні умови виникнення та розвитку підприємств жорсткого технологічного укладу в контексти суспільно- політичних процесів післявоєнної доби в Україні, а також виявити потенційні можливості їхньої модернізації в сучасних умовах, виявити засади формування типології архітектури промислових підприємств, уніфікації та модульної координації, відкритого розміщення відповідної, сучасної інженерної інфраструктури що сприяє формуванню нової індустріальної культури. The study allows us to present the historical conditions for the emergence and development of enterprises of a rigid technological structure in the context of the socio-political processes of the post-war era in Ukraine, as well as to identify the potential opportunities for their modernization in modern conditions. A special place in the historical and architectural study of the formation of enterprises with a strict technological regime and a pronounced large-scale engineering infrastructure is occupied by metallurgical, petrochemical, coke-chemical, as well as heat and hydropower enterprises, and the like. It should be determined that today they for the most part do not meet the environmental requirements, run counter to the idea of consistency in the urban planning environment and generally need comprehensive modernization. The architecture of industrial enterprises was formed on the basis of typology, unification and modular coordination, as well as the open placement of a powerful engineering infrastructure, which ultimately formed a new aesthetics of industrial culture. Cooling towers, gas holders, chimneys, overhead pipelines, distribution blocks and power lines became the embodiment of the iconic system of aesthetics of the industrial period, an integral part of the image of an industrial enterprise and the industrial landscape of the then cities. In the aesthetics of the modern, we see that the romanticization of production in the 20th century (before the war and post-war times), which was reflected in the artistic images of painting, cinema and, thanks to the poeticization and heroization of the images of the working profession, a talented artistic interpretation of the production environment, and contributed to the formation of a positive attitude towards the new industrial