Алимадад Солтани Али2021-03-102021-03-102018Алимадад Солтани Али Перспективное направление и проблемы организации пространства торгово-развлекательных комплексов / Алимадад Солтани Али // Регіональна політика : історія, політико-правові засади, архітектура, урбаністика : зб. наук. праць : в 2 ч. / Київ. нац. ун-т буд-ва і архіт. ; редкол. : П. М. Куліков (голова) [та ін.]. – Київ ; Тернопіль : Бескиди, 2018. - Вип. 4, ч. 2 : Четверта міжнародна наук.- практ. конф., Київ, 23 листопада 2018 р. - С. 62 - 65. - Бібліогр. : 10 назв.978-966-206-124-6https://repositary.knuba.edu.ua/handle/987654321/7583Формирование архитектурной среды тесно взаимосвязано с рядом факторов, без учета которых невозможно решить проблемы ее организации и системной модернизации внутреннего и внешнего пространства здания [1]. Множество типов современных зданий нуждаются в разработке системных подходов к организации среды, однако гражданские здания, которые массово посещаются людьми и образуют большие перетекающие и универсальные пространства, требуют особого внимания архитекторов и дизайнеров [2, 7]. Так, торговоразвлекательные здания (ТРК), которые в последние десятилетия стали достаточно популярны во всем мире, в зависимости от их величины, назначения и типологии нуждаются в разработке подробных научно обоснованных рекомендаций по развитию, модернизации и гармонизации композиционных решений внутренних пространств. The purpose of the research is to develop the foundations of a holistic system of principles, methods and rules for harmonizing the architectural environment, summarizing the principles of the regular transformations of the artificial environment within a certain type of building as a shopping and entertainment complex. Methodology. This work presents a proposal for the functional planning organization and the compositional and artistic solution to the architectural formation of the shopping and entertainment complexes. The scientific novelty of the work lies in the author's proposition to take a new approach to the formation of architectural space, universal interior spaces with the help of modeling and experimental design. Conclusions. Shopping and entertainment complex has its own specifics in architecture. To create such institutions, it is necessary to find the right approach to the solution of the space functional-planning organization, as well as a general artistic compositional solution. It requires architects to take into account the number ofru-RUshopping and entertainment complexfunctional planning organizationcompositional and artistic organizationharmonization,system modelingторговоразвлекательные центрыархитектурное пространтвоПерспективное направление и проблемы организации пространства торгово-развлекательных комплексовArticle