Регіональна політика
Постійний URI для цього зібранняhttps://repositary.knuba.edu.ua/handle/987654321/5669
Переглянути
Документ Форма державного устрою і регіональна політика сучасних держав: змістовна та функціональна взаємообумовленість(Економічна думка, 2016) Наумкіна, Світлана Михайлівна; Челак, Олександр ПетровичПитання територіальної організації влади в суспільстві завжди є актуальним для політичного дискурсу, незалежно від географічного розташування держави та історичного періоду її функціонування. Традиційно дане питання розглядається в контексті обговорення та пошуку найоптимальнішої форми державного устрою, яка відповідає умовам даного суспільства. Сучасність не є винятком, більш того, вона значно актуалізує це питання через неоднозначність тлумачення поняття «форма державного устрою», а також трансформацією уявлень про управління державою від територіальної організації до просторової політики. Отже, виникає потреба в ґрунтовному аналізі існуючих концепції організації територіального управління державою та впливу форми державного устрою на її зміст.Документ Феномен етнорегіональних партій та децентралізаційні процеси(Економічна думка, 2016) Стойко, Олена МихайлівнаЕтнорегіональні партії до останнього часу залишалися малодослідженим феноменом у політології, незважаючи на значний ріст кількості регіональних партій в Європі та світі загалом в кінці 1970-х – на початку 1980-х років. Загострення міжетнічних відносин, у тому числі внаслідок міграційних процесів, поглиблення децентралізації, посилення регіоналізації створюють сприятливі передумови для їх розвитку як у федеративних, так і унітарних державах, та привертають увагу дослідників.Документ Державотворчий досвід українства на початку ХХ століття: регіональні особливості(Економічна думка, 2016) Поліщук, Ігор ОлексійовичПерш ніж на теренах Наддніпрянської України встановилася більшовицько-радянська влада, тут послідовно протягом 1917-1920 років змінилося декілька форм національної державності.Документ Ідея федералізму в «Концепції державотворення в Україні» Народного Руху України(Економічна думка, 2016) Деревінський, Василь ФедоровичЗа підтримки В’ячеслава Чорновола ідею запровадження в Україні у віддаленій перспективі федеративного або земельного устрою ввели до ідейних засад Народного Руху України. Відповідне положення містилося в одному з найважливіших документів партійної організації – «Концепції державотворення в Україні», ухваленій на ІV Всеукраїнських зборах НРУ 4-6 грудня 1992 року. Процес його затвердження виявився дискусійним, оскільки багато хто з делегатів збору негативно ставився до спроби федералізації, вважаючи її загрозою соборності України. Наприкінці дискусії виступив В. Чорновіл, який зазначив, що у «програмі державотворення йде мова тільки про перспективу, я навіть не вживав би слово «федералізм» – воно дуже багатозначне. Воно натякає на якусь державу в державі. Можна говорити тільки про далеку перспективу земельного устрою, розширення земельного самоврядування. І то не зараз і не сьогодні, про це мови не може бути» [1, c. 96].Документ Регіональний вимір співробітництва між Україною та ЄС(Економічна думка, 2016) Згурська, Валентина ЛеонідівнаРатифікація у вересні 2014 року Угоди про асоціацію [1] між Україною та Євросоюзом мала два важливих наслідки для реалізації державної регіональної політики в Україні. Насамперед було запроваджено підхід Євросоюзу до розуміння регіональної політики як цілеспрямованої діяльності щодо розвитку, стимулювання економічної, інвестиційної діяльності, заохочення інновацій та створення нових робочих місць. Крім того, Угода заклала механізми і можливості для співробітництва між українськими регіонами, територіальними громадами та їх партнерами в Європі, що відкрило широкі можливості фінансування реалізації важливих місцевих проектів, вивчення і використання зарубіжного досвіду.Документ Проблемні питання об'єднання територіальних громад та шляхи їх вирішення(Економічна думка, 2016) Павлюк, Алла ПетрівнаДо основних завдань, визначених Концепцією реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні належать реальне зміцнення самоврядування та надання громадам достатнього фінансового і матеріального ресурсу для вирішення завдань власного розвитку [1]. Зволікання з практичним впровадженням цих заходів вестиме до подальшого соціально- економічного занепаду багатьох територій та гальмування регіонального розвитку.Документ Територіальна громада як групова форма розселення : сильні і слабкі сторони, можливості і ризики(Економічна думка, 2016) Панченко, Тамара Федотівна; Яценко, Віктор ОлександровичСуттєві перетворення в політичній, соціально-економічній та містобудівній сферах, які проходять в Україні, не можуть не впливати на просторове їх відображення, а саме на реформування системи розселення. Це, в першу чергу, стосується системи розселення локального рівня – міських та сільських поселень, які найбільше зазнають кардинальних змін з позиції впливу різних сфер існування суспільства: погіршення умов проживання і незадовільне інженерне забезпечення, нецільове використання землі і самовільне її освоєння, знищення природи, погіршення екології і ще багато недоліків архітектурно- містобудівної діяльності та неузгодженого галузевого законодавства. Разом з тим відомо, що саме нормативно-законодавча база має необхідний об'єм інструментів, за допомогою яких можна впливати на покращення стану середовища проживання людини. Це і регламенти системи освіти, науки, проектної діяльності містобудівного регулювання, інформаційні ресурси, можливість впливу на систему управління територіальними об’єктами різних ієрархічних рівнів.Документ Туристично-ресурсний потенціал розвитку в’їзного етнокультурного туризму в Придніпровському регіоні(Економічна думка, 2016) Євсєєва, Галина ПетрівнаСтановлення туристичної галузі на Дніпропетровщині має важливе значення для соціально-економічного розвитку області. Зокрема, внесок туристичних підприємств у розбудову вітчизняної, у тому числі місцевої, економіки (у регіонах де вже успішно налагоджений в’їзний туризм, наприклад Львівська,Тернопільська, Івано-Франківська, Закарпатська та ін. області) мають економічний і соціальний ефекти від їх функціонування. Перший аспект проявляється у величині надходжень до бюджетів обласного та державного значень, обсягах інвестиційних вкладень у розбудову інфраструктури галузі; а другий – у покращенні добробуту суспільства (зменшення рівня безробіття, збереження та відновлення природного потенціалу області та історико-культурної спадщини, підвищення життєвого рівня населення тощо). Унікальним поштовхом для активізації розвитку в'їзного туризму (в'їзний туризм - подорожі, що організовуються для громадян іноземних країн територією своєї держави, пов'язані з перетином державного кордону з метою некомерційної діяльності на термін від 1 доби до 1 року [1, с.5] в Україні, і зокрема в Придніпровському регіоні, можуть стати євроінтеграційні процеси, які останнім часом достатньо активізувалися.Документ Культурні стереотипи в практиці управління державою(Економічна думка, 2016) Овчаренко, Світлана ВолодимирівнаМинулі понад 25 років становлення суверенної влади в Україні були неоднозначними і сповненими протиріч. Загальний образ цих років збережеться в історії розбудови державності як образ часу, коли державне управління знаходилося на перетині культурних принципів минулого і майбутнього. Всі ці роки відбувався непростий процес подолання соціальної інерції і стереотипів та осмислювалися світоглядні принципи модернізації системи врядування, яка дісталася у спадок молодій державі у своїх конкретних історико-культурних вимірах.Документ Особливості походження та визначення терміну "цивілізація"(Економічна думка, 2016) Швець, Євгенія ВолодимирівнаПоняття “цивілізація” поступово увійшло у науковий обіг у зв'язку із виникненням необхідності у поясненні загальних принципів функціонування суспільства та середовища його існування. Того суспільства, яке поступово переставало розглядатися як “град божий” чи “град земний”, і відтепер повинно було співвідноситися з присутністю людини у цьому світі та її діяльністю.Документ Гендерна рівність як основна глобальна політична стратегія світового розвитку(Економічна думка, 2016) Гуга, Зорина ІванівнаУ ХХI столітті забезпечення гендерної рівності стало пріоритетним політичним напрямком розвитку світу, якого можна досягти подоланням нерівності між чоловіком і жінкою та гендерним вирівнюванням в усіх сферах життя. На суспільному рівні декларовані права та можливості особистості, незалежно від статі, реально не дотримуються, упереджене ставлення й гендерна дискримінація продовжують відтворюватися, жінки та чоловіки як соціальні спільноти загалом мають неоднаковий доступ до соціальних статусів, ресурсів, привілеїв, престижу, влади. Інтеграція української держави у світове співтовариство вимагає переосмислення місця і ролі жінок у суспільстві, їх рівноправну участь у всіх сферах життєдіяльності і, зокрема, в політиці та державотворенні.Документ Мультикультурные связи в архитектуре и строительстве (опыт сотрудничества с Японией)(Економічна думка, 2016) Чередина, Ирина СеменовнаСовременный мир все более подвержен тенденциям глобализма, что выражается, в частности, и в строительстве и архитектуре. Если до Второй мировой войны можно было говорить о некоей “локальности” архитектурных школ и построек одного архитектора в пределах одной страны, то после Второй мировой войны возникает и усиливается мультикультуральная тенденция в архитектуре. Архитектура как область человеческой деятельности становится интернациональной: одни и те же архитекторы строят и в США, и в Европе, и в Китае, и в странах Африки, а модернизация средств коммуникации (прежде всего, интернет) способствуют углублению тенденций глобализации и интернационализации в архитектуре.Документ Законодавство ЄС, США, Канади, Росії та Японії щодо створення та управління національними парками(Економічна думка, 2016) Голуб, Андрій АнатолійовичУкраїна задекларувала бажання стати членом ЄС, але Європейський Союз висуває до країн, що претендують на членство, великий перелік вимог, багато з яких стосуються і природоохоронної сфери. У 2012 році була парафована Угода про асоціацію між Україною та ЄС, а у 2014 роц – підписано «політичну» та «економічну» частини даної Угоди. Важливим елементом співпраці у сфері охорони довкілля, як і в багатьох інших сферах, що визначаються Угодою, є поступове наближення законодавства України до політики та законодавства ЄС.Документ Специфіка взаємин Російської Православної Церкви з державною(Економічна думка, 2016) Бачинська, Ольга ВасилівнаРосійська православна церква (РПЦ) – найбільша автокефальна православна церква в світі. Її керівництво вважає, що церква починає свою історію від Хрещення Русі. З 1448 року вона має статус автокефальної. З середини ХУ-го сторіччя Руська православна церква свій центр розташування - Москву - вважала єдиним оплотом православ’я. У 1686 році держава і церква приєднали Лівобережну Україну і, таким чином, створили Київську метрополію, яка продовжувала існувати на українських землях. З 1917 по 1991 роки пережила занепад і гоніння, але певне послаблення отримала з 1987 року. Внаслідок розвалу СРСР з 1991 року має транснаціональний характер. Приєднала до себе Руську православну закордонну церкву.Документ Соціокультурні трансформації групових ідентичностей в сучасній Україні(Економічна думка, 2016) Римаренко, Сергій ЮрійовичПротистояння «двох Україн» – питання цивілізаційного вибору України. Соціокультурна мозаїка, культурне розмаїття є надзвичайним надбанням, але в той же час одним з унікальних викликів. Питання «Хто ми?», «Хто Я?» все частіше задають собі люди різних націй, мов, культур, релігій і відповідь на ці питання далеко не завжди однозначні. Власна ідентичність вступає в конфлікт з ідентичностями національними, ціннісні національні ідентичності починають поступатися наднаціональним цінностям. Але соціокультурна мозаїка в Україні в свій час зрепродукувала саме протистояння по вісі Схід–Захід. Але останні події трансформували «лінії розломів» і наразі мова може йти не про протистояння Західної та Східної України як двох умовних полюсів, а протистояння української України та України компрадорської. І як не погодитися з Блаженішим митрополитом Любомиром Гузаром, який вважає, що протистояння в Україні – це протистояння між тими, хто любить Україну і тими, хто ні.Документ Политические аспекты формирования социального пространства средствами жилищной политики в Республике Беларусь(Економічна думка, 2016) Антонович, Нина АрсеньевнаВ современной социально-политической науке активно используется широкое по логическому объему понятие «социальное пространство», под которым подразумевается, с одной стороны, характеристика конструирования окружающего мира социальными группами и субъектами с учетом географических условий, территориальных особенностей и определенной ценностной системы; с другой – система координат социального действия, заданная социальными диспозициями и дистанциями. К примеру, П. Бурдье изучал то, как социальное пространство вписывается в физическое пространство, воплощаясь в архитектуре и топонимике городов. Мы будем пользоваться первым значением термина «социальное пространство» при рассмотрении тенденций жилищной политики в Республике Беларусь. Символика дома/жилья как обители человека, как упорядоченного пространства отражает не только материальные аспекты, но и фундаментальные аспекты отношения человека к миру в целом, к среде обитания, к своей стране, наконец. Важность проблем формирования социального пространства средствами жилищной политики также демонстрирует развитие урбанистики как особого междисциплинарного направления теоретических и прикладных разработок в области жилищного строительства, экологии и демографии.Документ Гендерна політика у сфері будівництва та архітектури(Економічна думка, 2016) Гербут, Надія АнатоліївнаПолітика є складне суспільне утворення, що має багато власних характеристик. Ф. М. Рудич зазначає, що вона не обмежується лише контекстом влади: в її основі – індивідуальні, групові, суспільні інтереси [1, с. 82]. Інтереси жінок як більш дискримінованої (порівняно з чоловіками) соціальної групи також мають бути враховані при прийнятті політичних рішень як на загальнодержавному, так і на регіональному рівнях. Цілком закономірно, що Україна як країна, що обрала євроінтеграційний курс, має наслідувати європейську модель вирішення проблем гендерної нерівності. Євросоюз розробив та реалізовує стратегію «gender mainstreaming», що в більшості офіційних документах України перекладається як «комплексний підхід до проблем рівності жінок і чоловіків» і означає необхідність включення критеріїв гендерної рівності у всю систему організації суспільного життя.Документ Символічна політика: вплив знизу(Економічна думка, 2016) Івашко, Олександр Дмитрович; Перегуда, Євген ВікторовичПрояв символічної політики знизу можна проілюструвати на прикладі тенденцій сучасної молодіжної хіп-хоп культури, яка об’єднує багато напрямів і в тому числі включає сучасне вуличне мистецтво. Певною мірою це напрям, дещо споріднений з течією хіппі 1970-х років: прихильники хіп-хоп культури сповідують аполітичність і вважають, що їх об’єднує мистецтво. Це течія, яка виникла не зверху, як державне політичне замовлення, а саме знизу, і знизу вона справляє в свою чергу вплив на суспільство.Документ Регіональна політика в у мовах військово-політичного конфлікту на сході України : сучасні виклики(Економічна думка, 2016) Пилипенко, Олександр ЄвгенійовичРегіональну політику уряд України проводить у надзвичайно складних умовах військово-політичного конфлікту у східих областях держави. Даний вид політики на сучасному етапі розвитку країни покликаний подолати нерівномірність економічного розвитку її різних територій.Документ Науково-освітні кластери в контексті цілей регіонального розвитку: правовий аспект(Економічна думка, 2016) Алєксєєнко, Ірина ВікторівнаСучасна конкуренція різних освітніх систем – це ключовий елемент глобальної конкуренції, який вимагає постійного оновлення технологій, прискореного освоєння інновацій, швидкої адаптації до вимог глобального світу. Тому одним із механізмів розвитку системи освіти є кластерний підхід на основі взаємодії, партнерства, співпраці, діалогу між зацікавленими суб’єктами: закладами освіти, працедавцями, органами управління, суспільними організаціями. Однією з форм такої співпраці є створення науково - освітніх кластерів в регіонах.