Регіональна політика
Постійний URI для цього зібранняhttps://repositary.knuba.edu.ua/handle/987654321/5670
Переглянути
Документ Основні критерії та особливості формування моделей місцевого самоврядування : політико-правовахарактеристика(Карт-Бланш, 2015) Вакарчук, Катерина ВасилівнаАктуальність теми дослідження пов’язана з тим, що за останні двісті років - нетривалий з історичного погляду період - право на місцеве самоврядування отримало нормативно-правову фіксацію в більшості країн світу, що сприяло виокремленню місцевого самоврядування як локальної системи самоорганізації та народовладдя, як інституту публічної влади в державі. Історичні, соціокультурні, географічні та інші чинники обумовили розмаїття сучасних систем самоврядування та особливості їх функціонування в межах загальнонаціональних територіально-політичних систем. Інститут місцевого самоврядування в кожній країні має специфіку взаємодії з інститутом держави, що обумовлено оригінальною соціально-політичною традицією.Документ Американський федералізм: етапи становлення, сучасні проблеми(Карт-Бланш, 2015) Хмелько, ІринаНа думку керівників Росії, вихід України з нинішньої кризи знаходиться лише на рейках федералізації. Проте політичні сили самої України рішуче відкидають ці плани, які прагне нав’язати РФ. Останнє стосується не лише тих політиків, хто прийшов до влади у 2014 р., ай багатьох членів колишньої Партії регіонів. Не користується гасло федералізації популярністю й серед більшості громадян. Отже, навряд чи найближчим часом слід очікувати федералізації України. Водночас не можна наперед відкидати, що в майбутньому проблема федералізації не постане перед Україною і отримує більшу популярність, ніж зараз, як й того, що окремі елементи федералізму можуть впроваджуватись й без формального проголошення федерДокумент Політичний протест в Україні: загальнонаціональний контекст та особливості регіональних проявів(Карт-Бланш, 2015) Дмитренко, Степан Петровичполітичний протест від початку його дослідження та концептуалізації у політичній науці і до сьогодні залишається складним, суперечливим та багатовимірним явищем з широким спектром форм реалізації на загальнонаціональному та регіональному рівнях. Попри значну кількість ґрунтовних політологічних, соціологічних, філософських, культурологічних та інших досліджень, присвячених протесту, дотепер залишаються дискусійними форми його прояву та здійснення, технології реалізації, мотиви, ефективність, та, зрештою, оцінка його справжньої (конструктивної чи деструктивної) ролі у політиці. З огляду на це теоретичне уточнення та поглиблення дослідження цього явища не втрачає своєї важливості, а суперечлива політична практика в сучасній Україні актуалізує потребу всебічного вивчення вітчизняних протестних процесів.Документ Роль ментальної регіоналізації в формуванні зовнішньополітичної ідентичності громадян України(Карт-Бланш, 2015) Матієк, Оксана МиколаївнаСьогоднішня геополітична розірваність України в інтеграційному ракурсі безпосередньо пов’язана з її територіальним розташуванням на межі західної та східної цивілізацій. Саме цей фактор і став визначальним в ході історичного процесу і як наслідок - політичного розвитку. На нашу думку, відповідь на запитання, чому економічний, політичний, соціокультурний розвиток держав світу відбувається по-різному, криється у відмінності ментальностей. Як відомо, ментальність лежить у площині ірраціонального. В даному контексті варто зазначити: науково доведено, що ірраціональні фактори мають набагато потужніший вплив на поведінку людей у порівнянні з раціональними. Отже, ментальність виступає одним із найвагоміших факторів, який визначає подальший розвиток нації та її місце серед цивілізованих держав світу.Документ Муралізм в міській стратегії гармонізації фасадів(Карт-Бланш, 2015) Івашко, Юлія Вадимівна; Івашко, Олександр ДмитровичРеалії сьогодення водять до обігу естетичних засобів принципово нові і трохи незвичні для нас засоби, які, проте, давно стали звичними в більшості розвинених країн світу. Новий сплеск розвитку стріт-арту в Україні стався в результаті Революції Гідності - адже відомо, що в усіх країнах світу політичні зміни спонукали до активізаціх так званих "політичних граффіті".Документ Досвід вивчення феномену неконтрольованих територій у контексті наукового аналізу збройного конфлікту на сході України(Карт-Бланш, 2015) Семко, Вадим ЛеонідовичЗбройний конфлікт на південному сході України, анексія Криму та проголошення т. зв. «Новоросії» у складі Донецької та Луганської «народних республік» став несподіваним не лише для українського суспільства, а й для значної частки експертного співтовариства України. Утім світовий досвід аналізу сецесіоністських рухів та неконтрольованих територій виробив достатньо підходів для наукового аналізу подібних явищ, що є вкрай корисним та необхідним в умовах сьогодення.Документ Конституційний процес: новели та ризики проекту змін до Конституції України(Карт-Бланш, 2015) Сушинський, Олександр ІвановичЗ часу схвалення чинної Конституції України неодноразово ініціювалося внесення у її текст змін і доповнень. У Стратегії сталого розвитку «Україна - 2020», яка схвалена Указом Президента України від 12 січня 2015 р. № 5, передбачено реалізацію конституційної реформи, у тому числі в частині децентралізації. У Стратегії та пояснювальній записці до проекту Закону України «Про внесення змін до Конституції України (щодо децентралізації влади)» [1] зазначається, що метою політики у сфері децентралізації є відхід від централізованої моделі управління в державі, забезпечення спроможності місцевого самоврядування та побудова ефективної системи територіальної організації влади в Україні, реалізація повною мірою положень Європейської хартії місцевого самоврядування, принципів субсидіарності, повсюдності і фінансової самодостатності місцевого самоврядування.Документ Дослідження чисельного складу релігійних громад в Україні у контексті квантитативних методик (на прикладі альтернативних релігійних об’єднань)(Карт-Бланш, 2015) Орлов, Владлен МиколайовичУпродовж другої половини 1990-х рр. - початку XXI ст. у пострадянській гуманітаристиці з’являються різнопланові роботи, які стосувалися проблеми чисельного складу та нерівномірності поширення різних конфесійних груп, зокрема й об’єднань альтернативної релігійності.Документ Місцеві референдуми: зарубіжний досвід і українські реалії(Карт-Бланш, 2015) Дмитренко, Оксана СергіївнаАдміністративно-територіальна реформа, яка розпочата в Україні, є однією із найсерйозніших і найважливіших реформ, що надасть нового поштовху у розвитку демократії. Важливим завданням цієї реформи є децентралізація влади та розвиток місцевого самоуправління. Як свідчать численні дослідження, найбільш активними і дієвими формами участі населення в управлінні справами громади є місцеві референдуми. Проведення референдумів на місцевому рівні закріплено законами більшості демократичних європейських країн.Документ Місцеві вибори 2015 та їх вплив на регіональні процеси в Україні(Карт-Бланш, 2015) Малиновський, Валентин ЯрославовичМісцеві вибори 25 жовтня 2015 р. проходили за новою виборчою системою, котра зазнала значної критики з усіх боків: політиків, експертів, журналістів, громадськості. Однак, незважаючи на суттєві вади, вона, на думку автора, все ж стала кроком уперед порівняно з попередньою виборчою системою закритих партійних списків, поєднаних з мажоритарною системою. Однак її аналіз не є темою цієї статті, тому детальніше розглянемо інший аспект - вплив результатів місцевих виборів на регіональні процеси в Україні. У цьому контексті зазначимо, що ці вибори мали як позитивні, так і негативні наслідки. Зважаючи на те, що на них змагалися виключно політичні партії, їхні результати становлять достовірну репрезентацію політичних уподобань українців.Документ Державна інформаційна політика на непідконтрольних теріторіях України(Карт-Бланш, 2015) Семченко, Ольга ВладиславівнаГоловною і небезпечною загрозою політичній стабільності України на цей час є російська агресія під керівництвом В. Путіна, у результаті якої був захоплений український Крим та окупована значна частина Донбасу. Росія робить усе для дестабілізації внутрішньополітичної ситуації, порушення територіальної цілісності України, зміни конституційного устрою, забезпечення зовнішнього впливу на процес прийняття державних рішень. Плани щодо дестабілізації України не приховуються керівництвом Росії.Документ Регіональний аспект зовнішньоінтеграційних процесів в українській політиці(Карт-Бланш, 2015) Бураченкова, Світлана БорисівнаТероризм, кібертероризм, піратство сьогодні є глобальними загрозами, які можуть впливати на стан національної безпеки України. Хоча, більша загроза полягає в невигідному геополітичному розташуванні держави - находячись між НАТО та ОДКБ, Україна є ареною зіткнення геополітичних інтересів США та Росії.Документ Модернізація освітньої галузі у регіонах України, мовна політика консенсусу: до визначення понять(Карт-Бланш, 2015) Савойська, Світлана ВасилівнаМодернізація освітньої галузі в Україні завжди була актуальним питанням, яке потребувало термінового вирішення. Не зменшилася увага науковців до нього й наразі, тим більше, коли регіони Законом України «Про засади державної мовної політики» по суті залишаються розділеними за мовно- культурною ознакою до цього часу. Це дає право і можливість Росії продовжувати «захищати» в Україні свій «рускій мір», а українським політикам, які обіймають високі державні посади - не вивчати українську мову та не послуговуватися нею при здійсненні своїх повноважень. Варто зазначити, що окремі державні чини навіть судяться з активістами, які вимагають від них послуговуватися державною мовою, щоб захистити своє право користуватися у незалежній Україні мовою колишньої метрополії, яка у свій час забороняла і практично знищила українську мову. У цьому контексті напрошується риторичне запитання: як можна ефективно захищати кордони власної країни та її стратегічні об’єкти від того агресора, який анексував територію твоєї Батьківщини, та одночасно із цим виборювати право в українських судах послуговуватися його мовою? Можливо, це й є однією із причин, чому у сучасній Україні у незадовільному стані знаходиться охорона стратегічних об’єктів - складів з боєприпасами, які час від часу вибухають, мостів, бензозаправок, банків, адміністративних будівель, театрів, де виникають «стихійні» пожежі, волонтерських центрів та інших багатств України.Документ Магдебурзьке право - історичний досвід створення та функціонування демократичних інститутів в Україні(Карт-Бланш, 2015) Панібудьласка, Андрій ВолодимировичРозбудова незалежної, суверенної, демократичної Української держави - складний процес розвитку, який значною мірою має спиратись на утвердження в суспільній свідомості розуміння безперервного розвитку історичної традиції, використання здобутків політичної думки минулого. Сьогодні, коли Україна докладає системних зусиль до вступу в Євросоюз, коли особливої актуальності набула проблема відмови від моделі централізованого управління радянського зразка, на користь сучасної демократичної моделі, що передбачає перерозподіл керівних повноважень на користь місцевих адміністрацій, доцільно згадати історичний досвід середньовіччя - Магдебурзьке право. Актуальність цього історичного досвіду зумовлена тим, що ті українські міста, на які воно поширювалось, фактично увійшли в єдиний цивілізаційний простір з провідними європейськими містами.Документ Децентралізація в Україні: перші здобутки(Карт-Бланш, 2015) Пітцик, Мирослав ВасильовичВ 2014 році Урядом було прийнято Концепцію реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади (розпорядження Кабінету Міністрів України від 01.04.2014 р. № 333). Це означало старт підготовчого етапу децентралізаційної реформи.Документ Небезпеки та переваги утворення об’єднаних територіальних громад(Карт-Бланш, 2015) Адамович, Сергій ВасильовичУ зв’язку з проблемними аспектами, які проявилися в процесі реалізації децентралізаційної реформи, необхідно посилити інформаційну роботу з громадами. Населення повинне знати, що об’єднання територіальних громад покращить медичне обслуговування, надання соціальних і адміністративних послуг, забезпечить на кращому рівні пасажирські перевезення, дозволить залучити значно більше фінансування на розвиток інфраструктури населених пунктів. У процесі діалогу міст з селами необхідно враховувати ступінь субурбанізації в приміських зонах і розвивати взаємовигідну співпрацю з сільськими громадами.Документ Чинники регіонального виміру національної ідентичності(Карт-Бланш, 2015) Макаренко, Наталія ЮріївнаРегіональний формат розвитку характерний для України від самого початку її становлення. Він був обумовлений державними, а точніше бездержавницькими традиціями українського народу, процесами денаціоналізації етнічних українців, регіональними економічними, соціально- політичними, культурними, мовними й іншими відмінностями. Складним і неоднозначним був процес формування національної ідентичності. Він «гальмувався обставинами історичної долі українців, змушених існувати на стику християнського і мусульманського світів, а згодом західноєвропейської та російської етноцивілізаційних платформ [1, с. 48]. Тривале перебування значних частин українських територій, на яких розпочинався процес українського етногенезу, під владою і у складі різних держав відчутно позначилося на етносоціальних і етнонаціональних процесах в їх середовищі, спричинивши регіональний вимір соціально-політичного та етнополітичного розвитку і зумовивши «орієнтаційний характер української самосвідомості» [1, с. 48]. Актуальність розробки даної теми полягає в тому, що проблема формування спільної національної ідентичності є однією з визначальних для українського суспільства,Документ Розукрупнення районів як шлях до формування дієздатних громад(Карт-Бланш, 2015) Матвієнко, Анатолій СергійовичНа нашу думку, на сучасному етапі можна виділити три варіанти формування дієздатних громад. Згідно з першим, за основу адміністративно- територіальної одиниці базового рівня взято існуючий район, як це було реалізовано в Литві, тоді кількість громад становитиме близько 600 (існуючі райони та райони у містах) одиниць. В цьому випадку залишається без змін існуюча соціальна мережа (школи, лікарні, заклади соціального захисту), центри надання адміністративних послуг, мережа державних органів (пенсійний фонд, податкова адміністрація, казначейство тощо). А зміни в місцевих органах публічної влади будуть незначними: службовці з районної державної адміністрації перейдуть до органу місцевого самоврядування базового рівня. Можна очікувати зменшення працівників органів місцевого самоврядування за рахунок скорочення посадових осіб сільських, селищних рад, а отже, вивільнений ресурс може бути спрямований на підвищення заробітної плати.Документ Соціокультурні характеристики права і регіональна свідомість в Україні в контексті децентралізації(Карт-Бланш, 2015) Слободян, Олександр ТрохимовичНасамперед з’ясовуємо епістемолоґічний контекст sui generis у звичаєвому праві різних регіонів України, національні правові особливості різних європейських культур в Україні. Збіг характеристик етосу, світогляду та етосу-ідеї в особі свідчить про можливості зближення між собою історичних релігійно-правових типів соціальної свідомости, незалежно від їхніх внутрішніх протиріч.Документ Концепція В'ячеслава Чорновола реформування місцевого управління в Україні наприкінці 1991 - на початку 1992 р.(Карт-Бланш, 2015) Деревінський, Василь ФедоровичЗ відновленням незалежності Української держави у 1991 році розпочалися дискусії щодо реформування органів державної влади, розширення прав місцевого самоврядування.